در مراسم بزرگداشت روز ملی زیست فناوری عنوان شد: زیست فناوری، عامل انقلابی عظیم در آینده علمی

مراسم بزرگداشت روز ملی زیست فناوری با حضور دکتر میثم گچ پزان دکتری پزشکی مولکولی و دکتر امید توکلی سرپرست بخش بیوتکنولوژی دارویی و محیطی دانشگاه تهران به همت انجمن علمی – دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه علم و فرهنگ و به مناسب این روز ملی، ۲۸ آذرماه در سالن همایش های بین المللی علم و فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم دکتر میثم گچ پزان (مشاور علمی شرکت های دارویی -دکتری پزشکی مولکولی) درباره روز ملی و بین المللی زیست فناوری و علت نامگذاری آن، اهمیت و مزایای رقابتی رشته بیوتکنولوژی به عنوان رشته ای مهم توضیحاتی ارائه داد وخاطرنشان کرد: این رشته زمینه ساز پیشرفت سایر رشته ها است.
وی به بیوسنسورها که یکی از محصول های زیست فناوری است، اشاره کرد و گفت:فناوری بیوسنسور در حقیقت نشان دهنده ترکیبی از علوم بیوشیمی، بیولوژی مولکولی، شیمی، فیزیک، الکترونیک و کامپیوتر است. از آنجا که بیوسنسورها ابزاری توانمند جهت شناسایی مولکول های زیستی هستند، امروزه از آنها در علوم مختلف پزشکی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، مانیتورینگ محیط زیست ، تولید محصولات دارویی، بهداشتی و غیره بهره می گیرند.
گچ پزان همچنین در ادامه درباره مارکت و شرکت های فعال و به نام جهانی و میزان درآمدشان با توجه به محصولات قابل استفاده نظیر گلوکومتر (سنجش قند خون)  مطالبی را ارائه داد.
زیست فناوری در آینده با حضور و پرورش متخصصین، جایگاه بهتری در کشور دارد
دکتر امید توکلی سرپرست بخش بیوتکنولوژی دارویی و محیطی دانشگاه تهران، درباره بازار جهانی رشته زیست فناوری در کشورهای مختلف و صاحب نظری مانند آمریکا، هند توضیحاتی داد و به موقعیت ایران که در حال حاضر در مراحل ابتدایی و قابل رشد است، اشاره کرد.
توکلی خاطر نشان کرد:رشته زیست فناوری در آینده با حضور و پرورش متخصصین، جایگاه بهتری در کشور دارد و می تواند با دیگر کشورهای فعال در این حوزه رقابت کند.
وی همچنین با اشاره به مراحل برنامه‌ریزی درباره چگونگی تحقیق، مطالعه و رسیدن به محصول دانش بنیان در حوزه بیوتکنولوژی، گفت: این رشته می‌تواند در آینده انقلاب عظیمی در حوزه‌های علمی مختلف ایجاد کند.

در ادامه این مراسم دکتر ابراهیم حاج‌خان‌میرزای‌صراف مدیر کل دفتر همکاری‌های علمی و ارتباط با صنعت و جامعه نیز درباره نقش و اهمیت دوره‌های کارورزی و کارآموزی برای ایجاد بستری مناسب در راستای پرورش نیروی متخصص و کارآمد توضیح داد و افزود: این اداره با چند کارخانه و شرکت به نام و مطرح برای جذب دانشجویان در دوره‌های کارورزی و کارآموزی مذاکراتی انجام داده است.

همچنین در این مراسم ضمن سخنرانی آرمین شکوه احمدی (دانشجوی کارشناسی زیست فناوری ۱۴۰۰) مدیر مسئول نشریه کریسپر درباره اعضا و نظام بندی نشریه و سخنان مهرشاد میردار سلطانی (دانشجوی کارشناسی زیست فناوری ۱۴۰۰) سردبیر نشریه درباره تکنولوژی کریسپر، از جلد اول مجله نشریه کریسپر نیز (نشریه انجمن علمی- دانشجویی زیست فناوری) رونمایی شد.
در ادامه سرکار خانم محدثه پهلوانی دانشجوی کارشناسی ارشد زیست فناوری میکروبی به معرفی کتاب «راهنمای پروتئین نوترکیب: تکثیر و تخلیص ساده پروتئین» که ترجمه کتاب The Recombinant Protein Handbook Protein Amplification and Simple Purification است، پرداخت.
گفتنی است ترجمه این کتاب با تلاش جمعی از دانشجویان کارشناسی ارشد زیست فناوری میکروبی دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است.